mandag 16. november 2015

Ingen flere maratonløp

Jan Halvor Halvorsen kom til Bodø/Glimt da vi trengte han som mest. Etter 2012-sesongen lå vi med brukket rygg i et kvalikk-helvete i førstedivisjon. Cato Hansens siste kamp som Glimt-trener var 2-0-tapet for Ull/Kisa i kvalifiseringen til Tippeligaen. I dag, tre år etter er vi et tippeliga-lag, som skal ta fatt på sin tredje strake sesong i det gjeveste selskap. Takket være Jan Halvor Halvorsen.

Jan Halvor Halvorsen forlater etter alt å dømme Bodø/Glimt etter 2015-sesongen. En sesong som man på alle mulige måter kan beskrive som en berg- og dalbane-tur. Likevel, en suksess! Målet ble oppnådd, plassen ble sikra, vi slo Rosenborg, Molde og Tromsø. Vi slo bronsevinnerne 6-1 i siste serierunde. Bodø/Glimt var dømt nord og ned, det husker vi alle, men sammen med apparatet og spillerne snudde kaptein Halvorsen skuta, og fikk oss i land.

Jeg orker ikke dvele for mye med den dårlige vårsesongen. Jeg var en av de som ropte høyest om at Halvorsen skulle sparkes, jeg var en av de som aller helst skulle sett at en annen mann ledet laget fra sommeren 2015. Jeg tok feil. Likevel blir det utskiftninger før 2016-sesongen. Hva betyr det?

Jeg tror det kan bety starten på nok en nedtur for Bodø/Glimt. Hele sentrallinja er borte. Målmaskinen Aleksander Sørloth forsvinner. Dominic Chatto forsvinner. VieuxSané spilte sin siste kamp i Glimt i tapet mot klubben som ikke hadde trua på han (Tromsø 3-1). Pavel Londak, den estiske veggen forsvinner. Lasse Staw forsvinner. Som om ikke det er nok, nå ser det faen meg ut til at Zarek Valentin forsvinner også. Vår viktigste brikke (sammen med en god Olsen og Sørloth). Hvem skal hente nye spillere? Jan Halvor har selvfølgelig et bredt nettverk, men det hjelper ingenting nå. Vi har ikke speidere. Vi har ikke sportsjef. Bodø/Glimt-skuta har satt kurs rett mot isberget, og det vet jeg at de hater.

Jeg tror Jan Halvor Halvorsen har sett dette lenge. Han har presset det beste ut av spillergruppa denne sesongen. Han ble nominert til årets trener i Tippeligaen og gir seg på topp i nord. Selvfølgelig. Det hadde jeg gjort òg. Nå venter nye utfordringer for vår gode venn fra Bamble. For det er det han er, en god venn. Jan Halvor Halvorsen er det beste som har skjedd Bodø/Glimt på denne siden av 2000-tallet. Han reddet oss da vi trengte det som mest, han har sendt klubben tilbake dit de hører hjemme. Og vi får feire 100 års-jubileumet i eliteserien.

På spørsmål fra pressen har ikke Halvorsen akkurat snakket mye om 2016-sesongen. Jeg tror det er fordi han har visst at det ikke blir noe jubileum for han i Bodø. Kapteinen forlater skuta, og vi andre blir med ned.

Hva nå? Aasmund Bjørkan tar over. Jeg er litt ambivalent. Jeg tenker "yey" fordi Aasmund er en sollid trener. En som har god erfaring, og kjenner spillestilen og spillergruppa godt. Jeg tenker "ney" fordi jeg er redd han blir for "kompiss" med laget. Jeg stiller spørsmålstegn ved om han har det som skal til for at laget skal yte maks. Jeg er også litt skeptisk til å ta inn en fra den indre sirkel. Aller helst burde vi se til utlandet. Når det er sagt, med Trond Olsen som kaptein og en frisk ung herremann, som jeg håper heter Julian Madsen inn som ny assistenttrener kan det bli virkelig bra. På trenersiden. Spillerfronten er den fronten som må bedres.

Sånn sett er det synd at Jan Halvor forlater Glimt allerede nå. Vi kunne hatt bruk for nettverket hans i tiden fremover. Det er også synd og si det, men jeg tror han tar med seg Zarek Valentin. Fordelen med at han drar allerede nå er at nestemann får god tid til å finne ut hvordan skuta skal finne trygg havn på neste seiltur.

Uansett, dette er grunnen til at jeg tror Jan Halvor Halvorsen nå velger OBOS-laget Fredrikstad foran Tippeliga-laget Bodø/Glimt. I Fredrikstad kan han ikke gjøre ting verre, og han kan potensielt bli en ny redningsmann. I Bodø blir han syndebukk, for det ser skremmende ut med tanke på neste år.

Jan Halvor Halvorsen, hvis du leser dette! Tusen takk for alle gode opplevelser. Tusen takk for at du har hatt bein i nesa og "stått han av". Tusen takk for at du valgte oss! Du er en sabla bra fyr. En hedersmann! Og sist men ikke minst, lykke til videre.

PS! La Fredrikstad være Fredrikstad, og la de forbli i OBOS.

Hva tenker du? Legg gjerne igjen en kommentar!

1 kommentar:

  1. Det viktigste foran neste sesong blir nå å hente smarte signeringer, og å hente signeringer på de plassene vi trenger det! Vi må nok ha inn to keepere, en midtstopper, minst en indreløper, en høyreving og en midtspiss.

    Jeg har sett litt på hvilke spillere som kan være noen å titte nærmere på. På keeperplass har jeg tenkt litt på Vikings Arild Østbø, Aalesunds Andreas Lie og Strømmens Simon Thomas. Både Lie og Thomas vil være rimelige signeringer, men ingen av dem har nok det toppnivået en førstekeeper hos Glimt trenger. Østbø ville være en knallsterk signering. Han er en keeper som trenger å være førstekeeper noe han ikke har vært i Viking denne sesongen og har et stort potensiale.

    På stopperplass så håper jeg Glimt ser til Haugesund og snapper opp tidligere Glimt-spiller Martin Bjørnbak som er bosmanspiller nå. Ellers burde Solli (Viking), Gabrielsen (Sandefjord) og Ulvestad (Kristiansund) være greie alternativer.

    På midtbanen er det mange spørsmål før neste sesong. Hvem satses på som anker? Blir det Karlsen, Saltnes, Berg eller skal det inn en ny spiller. I så fall hadde det vært gøy med Haugesunds Joakim Våge Nilsen som er Bosmanspiller. Ellers på midten er det tynt med kun Furebotn og Konradsen. Her må det inn noen spillere. Vidar Nisja forlater Viking og det ryktes at Glimt kan være neste stopp. Ellers så mener jeg at Berget Skjølsvik (Sandnes Ulf) og Reginiussen (Ranheim) bør stå på blokka.

    På topp trengs det en høyrekant og en midtspiss. Jeg tenker at spillere som Thomas Lehne Olsen og Kjell Rune Sellin bør være mulig å snappe opp. Kanskje til og med Jervs Alexander Lind, FFKs Henrik Johansen eller Strømmens Martin Ramsland.

    Det blir spennende å følge hva Glimt finner på, og jeg håper vi ser signeringer helst før vi bikker inn i det nye året!

    SvarSlett